خودرو | |
نام خودرو | دنا |
کشور سازنده | ایران |
سال (طراحی) | 1393 |
دنا را بیشتر بشناسید | |
دنا خودروی محبوب ایران خودرو است که توانسته فروش خوبی را تجربه کند. جالب است بدانید که این خودرو در اوکراین نیز عرضه می شود و به آن سمند دنا می گویند. دنا روی پلتفرم قدیمی پژو 405 طراحی شده و پس از چندین سال از معرفی اولیه، روی خط تولید ایران خودرو رفت. موتورهای نصب شده روی دنا از خانواده EF7 هستند و در این صفحه مدل 1.7 لیتری تنفس طبیعی دنا مشخص شده است. در زیر می توانید فیلم تست و بررسی این خودرو را مشاهده کنید. | |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1645سی سی |
حداکثر قدرت | 114 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 155 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1258 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4558 طول – 1944 عرض – 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 70 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
استاندارد امنیت | – |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي |
کیسه هوا | راننده و سرنشين |
سیستم صوتی | داراي مانيتور تصويري با قابليت پخش فايل هاي تصويري داراي قابليت استفاده از سيستم رهياب داراي سيستم پاسخگويي به تلفن همراه (هندزفري موبايل) مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان تيوتر |
دیگر تجهیزات | هیدرولیک مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل و كروز كنترل – تنظيم اتوماتيك – دريچه تهويه براي سرنشينان عقب – جلو هالوژني و LED – عقب LED – چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – آينه هاي جانبي برقي – راهنمادار و تاشونده اتوماتيك آينه و چراغ آرايش روي آفتابگير سمت شاگرد – شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب – تريم تك رنگ (مشكي) – ايموبيلايزر – سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشيد) – هشدار دهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) – قفل مركزي با ريموت راديويي – كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه اي با قابليت پيش كشنده و تنظيم ارتفاع – سيستم قطع سوخت خودكار – سيستم كنترل بخار بنزين – رينگ آلومينيومي 15 اينچ – جابجاييهاي صندليهاي راننده و سرنشين جلو بصورت كاملا برقي – امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (داراي استاندارد Isofix) – دسترسي به صندوق از داخل اتاق – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي – كروز كنترل – ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) – چراغ همراهي تا در منزل در محيط تاريك و كم نور – بلندگوهاي جلو و عقب – نمايشگر دماي محيط – آنتن اكتيو به همراه سيستم پشتيباني از رهياب – تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل – دستگيره هاي همرنگ – تودوزي مخمل – دسترسي به صندوق عقب – باز كن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ – قطعات دكوراتيو طرح چوب – چراغ هاي سقفي جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – كارت طلايي چهار ستاره |
قیمت و نمایندگی | |
قیمت بازار صفر کیلومتر | از 46 تا 46 میلیون تومان – بروزرسانی در: 1395/12 |
قیمت بازار کارکرده | از 38 تا 45 میلیون تومان – بروزرسانی در: 1395/12 |
نمایندگی فروش | ایران خودرو |
چند سال پیش ایران خودرو، ماشین جدیدی به نام دنا را معرفی کرد و آگهی های مربوط به آن توجه همگان را جلب کرده بود.خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که این اتفاق در سال ۱۳۹۳ به انجام رسید. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایتهای خارجی و با استفاده از ظرفیتها و امکانات ایران خودرو طراحی شدهاست. مدلهای خودرو دنا شامل الایکس با موتورهای ایاف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ایالایکس با موتور ایاف۷ توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است .تفاوت مدلهای خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستمهایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغهای مهشکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی میباشد.کی از مشکلاتی که بر سر راه عرضهٔ دنا قرار گرفت مشکل قیمت گذاری این خودرو بود. پس از گذشت مدت زمان زیادی بالاخره ایرانخودرو قیمت پیشنهادی برای این خودرو را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد که این امر با مخالفت شدید شورای رقابت روبرو شد. قیمت پیشنهادی شورای رقابت مبلغ ۴۱ میلیون ونهصد هزار تومان است. مشکل قیمت گذاری این خودرو تا به الآن حل نشده است و با اینکه تا به باحال قیمت مصوبی برای فروش این خودرو اعلام نشده است اما در بازار آزاد حواله این خودرو به قیمت ۴۸ تا ۵۵ میلیون تومان فروخته میشود که جای پرسش بین مسولان ایران خودرو و شورای رقابت ایجاد میکند که از این اختلاف قیمت چهکسی سود میبرد
برررسی خودروی دنا از دید نمای خارجی
هرچند که مدیران ایران خودرو اصرار دارند که دنا خودرویی متفاوت از سمند است، ولی واقعیت این است که دنا فیس لیفتی از سمند است. با این حال، ایران خودرو کار خود را درست انجام داده و دنا از لحاظ ظاهری واقعا برتر از سمند و نزدیک به طراحیهای روز دنیا طراحی شده است. فرم جلوپنجره، چراغها و درب موتور، چهرهای تهاجمی به دنا بخشیده است. وجود نوار LED که به زیبایی در چراغها جایگذاری شده، به جذابیت دنا افزوده است.گلگیرها به صورت پف کرده و اصطلاحا عضلانی طراحی شده است. درب صندوق، چراغهای عقب و سپر بزرگ عقب، نیز هماهنگی خوبی با هم دارند. اما بخش عقبی خودرو در نمای جانبی با فرم کلی بدنه هماهنگ نیست.
برررسی خودروی دنا از دید نمای داخلی
در نگاه اول میتوان رد پای سوناتای نسل قبل را در طراحی بخش داخلی دید، ولی طراحی داخلی دنا شما را مجذوب میکند. صفحه کیلومتر، دو تکه ای و خوش فرم طراحی شده است. در بخشهایی از کنسول وسط و روی درها طرح چوب به زیبایی به کار رفته است. دسترسی به ادوات روی کنسول به راحتی انجام میگیرد.در کل به نظر میرسد در بخش مونتاژ، ایران خودرو کم ایرادتر عمل کرده است و کیفیت مواد به کار رفته در دنا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
امکانات دنا
- چراغهای جلو و عقب مجهز به LED
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع کننده الکتریکی نیرو (EBD)
- ۲ کیسه هوا
- تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه های مخصوص سرنشینان عقب
- آیینه های جانبی برقی مجهز به راهنما
- صندلیهای راننده و سرنشین جلو برقی ۶ حالته
- امکان نصب صندلی کودک (استاندارد Isofix)
- کروز کنترل
- هندزفری بلوتوث
- سنسور دنده عقب
- سیستم ترمز ۴ کاناله دیسکی
- سیستم صوتی به همراه مانیتور و ۴ بلندگو
تست سیستم صوتی دنا
نکته قابل توجه راجع به سیستم صوتی این است که، به لطف استفاده از بلندگوهای با کیفیت، حتی وقتی صدای سیستم صوتی را تا انتها زیاد میکنیم، افت محسوسی در کیفیت دیده نمیشود و نیازی به تعویض آن نخواهید داشت
تست خودروی دنا در جاده
اولین نکتهای که در هنگام سوار شدن به دنا متوجه میشوید، این است که صندلیهای دنا خشک است، اما در هنگام رانندگی به خوبی شما را در بر میگیرد. خودرو را استارت زده و شروع به حرکت میکنیم. در هنگام رانندگی با دنا، دید خوبی به اطراف دارید، آیینه های جانبی و جلو، نیز دید خوبی دارند و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت.
بررسی خودرو ی دنا از دید موتوری
هر چند که موتور دنا همان موتور EF7 است، که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و با توجه به وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی نباید انتظار شتاب خیلی خوبی داشت. اما پدال گاز برقی و ضرایب خوب دندهها، حس شتاب گیری بهتری نسبت به سمند EF7 و سمند SE دارد. عایق بندی موتور نیز خوب انجام شده و صدای موتور کمتر از سمند وارد کابین میشود. حتی در دور موتورهای بالا، زوزهی موتور آزاردهنده نیست.
تست سیستم ترمز دنا
از جمله مواردی است که کاملا ما را راضی میکند. هر چهار چرخ به ترمز دیسکی مجهزند که با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی داشت. ترمز دنا حس اطمینان خوبی در موقع رانندگی میدهد.
تجربه ای از داخل کابین دنا
به محض شروع حرکت، درها به صورت خودکار قفل میشوند و وقتی توقف میکنید، باز به صورت خودکار باز میشوند. در هنگام ترافیک باز و بسته شدن مداوم درها آزار دهنده است و باید فکری به حال آن شود. همچنین نمایشگر تهویه مطبوع، با توجه به آفتابی بودن هوا در روز آزمایش، کمی ناخوانا بوده و حواس راننده را پرت میکند. امیدواریم که ایران خودرو این مشکل را نیز برطرف کند.
در آخر خودروی دنا به شکل زیر ارزیابی می شود
تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، هر چند دیر، ولی راضی کننده است. در کل ما دنا را دوست داشتیم. دنا با امکانات خوب، چهرهای جذاب و عملکرد مناسب، خودرویی است که میتواند به سرعت جای خود را در بازار به دست آورد. اما این نکته فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خود را پس نداده است، و باید دید که در استفاده دراز مدت، آیا کیفیت خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.
ویژگی های محصول دنا
ایمنی
- مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
- مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو -جلو
- مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
- ستون فرمان جمع شونده در تصادف
- چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی روی درها
- شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)
رفاهی
- مجهز به سامانه کروز کنترل
- رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
- دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)
- ستون فرمان قابل تنظیم
- غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
- آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
- سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(
- جابجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی
- مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
- سامانه کمک پارک عقب (سنسور دنده عقب
- قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
- زیرآرنجی جلو و عقب
- دارای کارت طلایی کامل ۴ ستاره (بیمه بدنه و ….)عملکردی
- برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس رینگ اسپورت آلومینیومی
- سامانه ضد سرقت (immobilizer) به همراه سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز
- قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق
زیست محیطی
- مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و قابل ارتقا به یورو ۵