اِگزوز قطعه‌ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می‌شود به خارج از خودرو انتقال می‌دهد. این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می‌باشد اما امروزه ویژگی‌های اگزو گسترش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده دارد. سه وظیفه عمده اگزوز:

  1. کاهش آلایندگی
  2. کاهش صدا
  3. کاهش دما

اگزوزها از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی ساخته می‌شود که در این میان کاتالیست بدلیل نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد در قسمت اول تعبیه می‌گرددو بخش‌های دوم و سوم در کاهش دما و صدا موثرند؛ و این وسیله می‌تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تأثیر بسزایی داشته باشد. در امور مربوط به تیونینگ انجین (تقویت موتور) از اگزوزهای استفاده می‌شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشد.

شاید خیلی وقتا این سوال برامون پیش اومده باشه که علت خروج بخار از اگزوز خودرو اونم زمستونا چیه! جالب اگر این عمل در هوای سرد رخ بدهد عادی است و عیبی ندارد چون هنگام خروج بخار از اگزوز خودرو بخصوص در هوای سرد اگزوز سرد بوده ولی بخار خروجی از موتور خودرو گرم بوده وبا برخورد به منبع سرد خودرو حالت معیان(تبدیل بخار به آب) روی می دهد که امری طبیعی و عاری بوده.

اما در صورتی که چکه کردن اب از لوله اگزوز در هوای گرم اتفاق بیافتد دو علت می تواند داشته باشد اول اینکه واشر سرسیلندر خراب شده باشد که با تعویض واشر سر سیلندر این عیب رفع می شود دوم اینکه سر سیلندر ترک خورده یا تاب برداشته باشد که در این صورت سرسیلندر به تراشکاری احتیاج دارد توجه داشته باشید در صورت سوختن واشر سر سیلندر و یا ترک خوردن سیلندر اشکال دیگری نیز در ماشین مشاهده خواهد شد و ان گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد حباب در اب رادیاتور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =